Πώς σταματά μια βεντέτα

Εργο του Μπάμπη Πυλαρινού

Ὁ Ἅγιος Διονύσιος ὁ Νέος, ἐπίσκοπος Αἰγίνης, ὁ ἐκ Ζακύνθουἐλέγετο κατὰ κόσμον Γραδενῖγος ἢ Δραγανῖγος Σιγοῦρος. Ἦταν γυιὸς τοῦ Μωκίου Σιγούρου καὶ τῆς Παυλίνας Βάλβη. Γεννήθηκε τὸ 1547 στὸ χωριὸ Αἰγιαλὸς τῆς νήσου Ζακύνθου καὶ πέθανε στὶς 17 Δεκεμβρίου 1622.
Καταγόταν ἀπὸ τὴν περιφανῆ καὶ ἐπίσημη οἰκογένεια τῶν Σιγούρων. Τὶς ρίζες της τὶς εἶχε ἡ οἰκογένεια αὐτὴ στὴ Νορμανδία. Κατόπιν ἤρθανε στὴν Ἰταλία καὶ ἀπὸ ἐκεῖ διαπεραιώθηκαν στὴν Ζάκυνθο. Ὁ ἄρχοντας τῆς Ζακύνθου τοὺς δώρησε κτήματα νοτιοδυτικά του νησιοῦ. Ἡ οἰκογένεια αὐτὴ ἦταν ἡρωϊκή. Διακρίθηκε στοὺς πολέμους τῶν Βενετῶν ἐναντίον τῶν Τούρκων. Γι᾿ αὐτὸ πέτυχαν ἀπὸ τὴν Βενετικὴ Γερουσία, ὄχι μόνο τὴν ἀναγνώριση τῆς κτηματικῆς δωρεᾶς, ἀλλὰ καὶ τὴν ἐγγραφή τους στὸ βιβλίο τῶν ἀριστοκρατῶν. Ἀπὸ αὐτὴν τὴν οἰκογένεια οἱ περισσότεροι ἔγιναν Ὀρθόδοξοι. Μεταξὺ αὐτῶν ἦσαν καὶ οἱ πρόγονοι τοῦ Ἁγίου.
Ὁμοίως καὶ ἡ μητέρα του προερχόταν ἀπὸ τὴν ἀρχοντικὴ Ἑνετικὴ οἰκογένεια Βάλβη. Ἀπὸ τὸν γάμον τοῦ Μωκίου καὶ τῆς Παυλίνας γεννήθηκαν τρία παιδιά, ὁ Δραγανῖγος, ὁ Κωνσταντῖνος καὶ ἡ Σιγοῦρα.

κρυψε τν φονι το δελφο του

πως φαίνεται π τ ρχειοφυλάκιον τς Βενετίας, πρχε θανάσιμη χθρα στὴ Ζάκυνθο μεταξ τν οκογενειν Μονδίνων κα Σιγούρων. Διονύσιος προσπάθησε ν τος συμφιλιώσ, λλ ματαίως. ντιθέτως δημιουργήθηκαν φόνοι {βεντέτα}, διότι διηρέθησαν σ δύο παρατάξεις ο κάτοικοι. Σ μία π᾿ ατς τς συμπλοκς φόνευσαν τν Κωνσταντνον Σιγοῦρον (δελφόν του Διονυσίου).

φονις τρέχει, διωκόμενος π τος συγγενες κα τν στυνομία. Ζητε καταφύγιο σ ρήμους τόπους. Καταλήγει στ Μοναστήρι τς ναφωνήτριας, ζητώντας συλο. Βέβαια δν ξερε, τι γούμενος ταν δελφς το θύματος. δ ζήτησε καταφύγιο.

γιος εδε τόσο φοβισμένο τν νθρωπο κα τν ρώτησε τί χει. κενος μολόγησε, τι καταδιώκεται π τος συγγενες το Σιγούρου, τν ποον φόνευσε. Διονύσιος, σν νθρωπος κα δελφς λυπήθηκε πολύ. Πειράχθηκε φάνταστα, διότι ταν μόνος δελφς πο εχε. λτε στ θέσι του. λλ χωρς ν φανερώσει τν ταυτότητά του τν ρώτησε μ παράπονο:

νθρωπε, σ τί σο φταιξε κενος καλς ρχοντας κα τν θανάτωσες δικα;

Παρ᾿ τι πληγώθηκε καρδιά του, το πρόσφερε φαγητό, νερ κα τν συμβούλεψε. Προσπάθησε ν τν κάμ ν μετανοήσ γι ν γλυτώσ τν αώνια Κόλασι.

Σ᾿ λη του δ τ μετέπειτα ζω προσπάθησε φονις δι τς μετανοίας ν ξιλεωθ. κολούθως τν βγαλε στ γιαλό, κάτω π τ Μοναστήρι. Το δωσε τ παραίτητα φόδια, χρήματα κα τροφές, γι τ ταξίδι, τν βαλε μέσα σ᾿ να πλοο κα τν φυγάδευσε πρς τν Πελοπόννησο.

Πόση μεγάλη νεξικακία εχε, γι ν φερθ τσι στ φονι το γαπημένου κα μόνου δελφο του!

👉 Αντιγραφή από ΕΔΩ [με γλωσσικές παρεμβάσεις από τον συντάκτη του ιστολογίου]

Περιοδικό Σταυδροδρόμι (σελ. 21)

Οι οικογένειες της Ζακύνθου Σιγούρου και Μονδίνου, σύμφωνα με διασωθέντα έγγραφα από τα αρχεία της Βενετίας, φαίνεται να είχαν θανάσιμο μίσος. Συμπλοκές μεταξύ των δυο οικογενειών συνέβαιναν διαρκώς. Σε μια από αυτές, ο αδελφός του Αγίου Διονυσίου, Κωνσταντίνος, δολοφονήθηκε. Στην προσπάθειά του να διαφύγει, όμως, ο (αγνώστου ονόματος) δολοφόνος του Κωνσταντίνου, αναζήτησε καταφύγιο στο μοναστήρι που βρισκόταν ο Άγιος, χωρίς ωστόσο να γνωρίζει τη συγγένεια. Όταν ο δολοφόνος έφτασε στη μονή, ρωτήθηκε από τον Διονύσιο, ο οποίος ήταν ο ηγούμενος της μονής, γιατί ζητεί καταφύγιο, αφού κανονικά δεν επιτρεπόταν να εισέλθει. Ο ίδιος απάντησε πως τον κυνηγούσαν οι Σιγούροι, ενώ, μετά από διαρκείς ερωτήσεις, ομολόγησε, πως είχε δολοφονήσει τον Κωνσταντίνο Σιγούρο. Ο Διονύσιος, παρά τη θλίψη του, όχι μόνον έκρυψε τον δολοφόνο, αλλά και τον φυγάδευσε. Έτσι, με αυτόν τρόπο, κατάφερε να αποτρέψει ένα ακόμη έγκλημα και ταυτόχρονα να δώσει τη δυνατότητα μετανοίας στον δολοφόνο, παρά την πικρία για το χαμό του αδελφού του, και ένα παράδειγμα συγχώρησης και υψηλής εφαρμογής της Χριστιανικής αγάπης [ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν καὶ προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν διωκόντων ὑμᾶς].

Σημειώνεται ότι τα παραπάνω στηρίζονται αποκλειστικά στην προφορική παράδοση του νησιού, καθώς απουσιάζουν τα τεκμήρια από το Αρχειοφυλάκιο Ζακύνθου (δεν εντοπίστηκαν, παρόλες τις σχετικές προσπάθειες, ακόμη και πριν την καταστροφή του στον σεισμό-πυρκαγιά του 1953).

👉 Αντιγραφή από ΕΔΩ [με γλωσσικές παρεμβάσεις από τον συντάκτη του ιστολογίου]

Μπάμπης Πυλαρινός
Ο Άγιος Διονύσιος Ζακύνθου και η λιτανεία του σκηνώματος του

📚 Σχόλιο του Σταύρου Ζουμπουλάκη (2021): «Το Ευαγγέλιο είναι σαφές. Αγάπα τους εχθρούς σου. Αν αγαπάς τους δικούς σου κάνεις αυτό που κάνουν όλοι. Ποιος όμως το κατάφερε αυτό, να αγαπήσει τους εχθρούς του; Και ισχύει αυτή η εντολή κατά πάσα περίπτωση; Ο ίδιος ο Χριστός, που είπε «γύρισε και το άλλο μάγουλο», όταν στη δίκη του κάποιος τον χαστούκισε δεν γύρισε το άλλο μάγουλο, αλλά διαμαρτυρήθηκε. Ο κανόνας της αγάπης προς τους εχθρούς δεν ισχύει χωρίς διακρίσεις. Γενικά πάντως είναι το ακρότατο σημείο μιας πορείας, ο ορίζοντας. Η ηθική του χριστιανισμού όμως είναι μια ηθική της κλιμάκωσης, δεν υποτιμά δηλαδή τα προηγούμενα μικρά βήματα προς το ακρότατο σημείο. Υπάρχει ωστόσο το ερώτημα: τι νόημα έχει να διατυπώνουμε ηθικές εντολές αν αυτές παραμένουν ανεφάρμοστες; Το νόημα της εντολής για την αγάπη των εχθρών είναι ότι η αγάπη είναι απροϋπόθετη, δεν γνωρίζει όρια, δεν είναι δοσοληψία».

Μπάμπης Πυλαρινός
Το νησί

👉 Βλ. κ. στο βιβλίο Θρησκευτικών της Α΄ Λυκείου (22-0264), κεφ. 1.4, «Η Αγιότητα στην Ορθόδοξη Χριστιανική Παράδοση», σελ. 26-27.
👉 Βλ. κ. ΕΔΩ, σελ. 107 κ. εξ.