Θεολογία του προσώπου
Άτομο και πρόσωπο
Ο άνθρωπος δεν είναι
άτομο, είναι πρόσωπο. Μεταξύ των δυο αυτών εννοιών (πρόσωπο-άτομο) υπάρχει μόνο
ένα κοινό στοιχείο: αναφέρονται σε μία μονάδα, μία μόνο ύπαρξη, π.χ. καθένας μας
γεννιέται ως άτομο.
Το πρόσωπο και το άτομο
διαφέρουν σε όλα τα άλλα και μάλιστα στη σχέση τους με τις άλλες μοναδικές υπάρξεις.
Το άτομο μένει άσχετο, δεν αισθάνεται την ανάγκη να σχετισθεί με άλλες
υπάρξεις, το Εγώ μένει κλεισμένο στον Εαυτό του και δεν αναφέρεται στο Άλλο
του. Το πρόσωπο (προς + ωψ = όψη, οφθαλμός) σχετίζεται οπωσδήποτε, το Εγώ
επικοινωνεί με το Άλλο του, ο Εαυτός μας είναι η σχέση του Εγώ μας προς το Άλλο
μας. Ποτέ δε βρίσκουμε την ταυτότητά μας μόνοι, αλλά πάντοτε σε σχέση με το
Άλλο μας.
Ο άνθρωπος γεννιέται
άτομο και γίνεται πρόσωπο. Καθένας γεννιέται σαν άτομο και αναγεννιέται ως
πρόσωπο μέσα στην Εκκλησία. Το άτομο αρκείται στη διαφορά του Εγώ από το Άλλο
και ποτέ δεν ενδιαφέρεται για την αναφορά (τη σχέση) του ενός προς το άλλο.
Αντιθέτως το πρόσωπο δίνει προβάδισμα στην αναφορά, στη σχέση, στην επικοινωνία
και στη συμμετοχή, χωρίς βεβαίως να αγνοεί ή να υποτιμά τη διαφορά του Εγώ από
το Άλλο του.
Το πρόσωπο
Το πρόσωπο εμπεριέχει
τη διάσταση της κοινωνίας, της εκστατικής σχέσης ως ελεύθερης αγάπης. Πέρα από
οποιαδήποτε αποκλειστικότητα, το πρόσωπο ανοίγεται ως αγαπητική αυθυπέρβαση της
ατομικότητας, το οποίο ενώνεται με άλλα πρόσωπα σε μια αδιάρρηκτη κοινωνία,
δίχως να χάνει την ετερότητά του. Μάλιστα, η ιδιάζουσα ταυτότητά του δεν είναι
αυτόνομη, αλλά εκπηγάζει ακριβώς από αυτή τη σχέση και κοινωνία. Το πρόσωπο
αντλεί το είναι από το γεγονός της κοινωνίας.
Η Ευχαριστία της
Εκκλησίας, ως κοινότητα που συνιστά ένα νέο πλέγμα σχέσεων, αρνείται το ιδιωτικό
επίτευγμα της αρετής ή των καλών πράξεων, όπως αρνείται και την έννοια της
ατομικής σωτηρίας. Η ευχαριστιακή σύναξη εκφράζει καθολικές σχέσεις αγάπης και
ελευθερίας μεταξύ ανθρώπου, κόσμου και Θεού.
Ο άνθρωπος, σύντροφος του Θεού
Η εικόνα του Θεού
δηλώνει την ελεύθερη βούληση, τη λογική, την αίσθηση της ηθικής υπευθυνότητας του
ανθρώπου, το καθετί δηλαδή που μας ξεχωρίζει από τη ζωική δημιουργία και μας
καθιστά πρόσωπα. Η εικόνα όμως υποσημαίνει και κάτι περισσότερο απ’ αυτά.
Σημαίνει πως είμαστε «γένος» (Πράξ. 17, 28) του Θεού, συγγενείς Του. Σημαίνει
πως μεταξύ Αυτού και ημών υπάρχει ένα σημείο επαφής και ομοιότητας. Δεν είναι
αγεφύρωτο το χάσμα μεταξύ Δημιουργού και δημιουργήματος, επειδή, με το να
είμαστε δημιουργημένοι κατ’ εικόνα Θεού, μπορούμε να γνωρίζουμε τον Θεό και να κοινωνούμε
μαζί Του. Αν μάλιστα κάνουμε σωστή χρήση αυτής της ικανότητας για κοινωνία με
τον Θεό, τότε θα γίνουμε «ως» θεοί, θα αποκτήσουμε τη θεία ομοιότητα. Σύμφωνα
με τα λόγια του αγ. Ιωάννη Δαμασκηνού, «θα γίνουμε όμοιοι με τον Θεό μέσω της
αρετής». Η απόκτηση της ομοιότητας είναι το ίδιο με τη θέωση, το να γίνουμε
δηλαδή «δεύτεροι θεοί», «θεοί κατά χάριν». [...]
Η εικόνα του Θεού
αγκαλιάζει ολόκληρο το πρόσωπο, το σώμα και την ψυχή.
«Όταν βλέπεις τον
αδελφό ή την αδελφή σου», μας λέει ο Κλήμης Αλεξανδρείας (πέθανε το 215),
«βλέπεις τον Θεό». [...] Ο σεβασμός αυτός για κάθε ανθρώπινη ύπαρξη εκφράζεται
καθαρά στην Ορθόδοξη λατρεία, όπου ο ιερέας δεν θυμιάζει μόνο τις εικόνες, αλλά
και το εκκλησίασμα, χαιρετίζοντας έτσι στο κάθε πρόσωπο την εικόνα του Θεού. «Η
καλύτερη εικόνα του Θεού είναι το ανθρώπινο πρόσωπο» [Παύλος Ευδοκίμωφ].
«Υπάρχω»
Υπάρχω αυθεντικά όταν η
ετερότητα δεν είναι κάτι παράλληλα ή ενάντια στην ταυτότητά μου, αλλά είναι
όρος της ταυτότητάς μου. Αυτό σημαίνει αγάπη.
Τόπος του ραντεβού με
τον Χριστό δεν είναι μια ιδεολογία, αλλά το πρόσωπο του συνανθρώπου. Είναι
αδύνατο να γνωρίσει κανείς την αλήθεια του Χριστού έξω από το μυστήριο της
κοινωνίας με τον άλλον.
Εφ’ όσον ο Θεός του
Χριστιανισμού γίνεται δεκτός ως προσωπική ύπαρξη, δηλαδή ως ύπαρξη που
βούλεται, σχεδιάζει, ενεργεί, ανταποκρίνεται (και, άρα, όχι ως μια απρόσωπη και
αδρανής πραγματικότητα), ο άνθρωπος καλείται σε ένα άθλημα: να αποδεχτεί την
πρόσκληση αυτού του Θεού, να γίνει μαθητής και φίλος του, να συνάψει προσωπική
σχέση μαζί του. Η προσωπική σχέση ενέχει μεγαλείο, ενέχει όμως και
διακινδύνευση. Μπορεί να προκόψει, μπορεί και να διαρραγεί. Διαθέτει την αβεβαιότητα
η οποία συνοδεύει την ελευθερία.
Προσωπείο και πρόσωπο
Το προσωπείο σημαίνει
πρώτα-πρώτα τυποποίηση, αυτοματισμό, ρουτίνα, καταναγκασμό, ενώ το πρόσωπο
χαρακτηρίζεται από την ελεύθερη και υπεύθυνη εκλογή. Γιατί δεν είναι το πρόσωπο
δεδομένο ούτε τελειωμένο, αλλά γίνεται συνεχώς και εξελίσσεται. Το πρόσωπο
είναι εικόνα του Θεού, η εικόνα, όμως, υπολείπεται από το πρωτότυπό της, γι’
αυτό χρειάζεται να ολοκληρωθεί, να φτάσει ο άνθρωπος στο «καθ’ ομοίωσιν Θεού».
Έτσι, το πρόσωπο είναι κίνηση και ζωή.
Το προσωπείο σημαίνει
ακόμη εγκλωβισμό μέσα στο άτομο, και το άτομο διακατέχεται από ποικίλους φόβους,
κυρίως από τον αγχώδη φόβο του βιολογικού τερματισμού του. Το πρόσωπο, αντίθετα,
είναι η εκρηκτική διάσπαση του ατόμου, το οποίο διασπά τον απομονωτισμό του και
έρχεται σε προσωπική σχέση με τα άλλα πρόσωπα της κοινωνίας. Έτσι, τη θέση του
φόβου την παίρνει η αγάπη που είναι προσφορά του προσώπου προς την κοινωνία,
χωρίς ιδιοτέλεια και ανταλλάγματα.
Το προσωπείο με τα δύο προηγούμενα χαρακτηριστικά του, δηλ. της ανελευθερίας και του ατομισμού, αυτόματα οδηγείται στην άρνηση της δημιουργίας. Ο «θεόπλαστος» όμως άνθρωπος είναι συνδημιουργός, συνεχίζει το δημιουργικό έργο του Θεού σε άλλο βέβαια επίπεδο, κοινωνικό, επιστημονικό κτλ. Έτσι, χαρακτηριστικό του προσώπου είναι η δημιουργία και η πρόοδος.