Landschap met de val van Icarus

Pieter Bruegel de Oude (1595-1600)


Σὲ ἕναν διάσημο πίνακα ποὺ ἀποδίδεται στὸν Μπρέγκελ τὸν Πρεσβύτερο (1525/30-1569) – τὸ ἔργο εἶναι ἀνυπόγραφο καὶ ἀχρονολόγητο – καὶ ὁ ὁποῖος βρίσκεται στὸ Musée d’Art Ancien τῶν Βρυξελλῶν, βλέπουμε, σὲ πρῶτο ἐπίπεδο, ἕναν γεωργὸ νὰ ὀργώνει τὸ χωράφι του, σὲ δεύτερο, ἕναν βοσκὸ νὰ βόσκει τὸ κοπάδι του, ἀπὸ κάτω τὴ θάλασσα νὰ ἁπλώνεται γαλήνια, ἕναν ψαρὰ νὰ ψαρεύει μὲ καλάμι, μιὰ γολέτα καὶ ἄλλα πλεούμενα νὰ βολταντζάρουν, στὸ βάθος ἀριστερὰ τὴν πόλη, δέντρα, θάμνους, πουλιά. Χαρὰ Θεοῦ.
Ὅταν διαβάσεις τὸν τίτλο τοῦ πίνακα – ἐξαιρετικὸ παράδειγμα καὶ τοῦτος ὁ πίνακας, ὅπως καὶ ἄλλοι τοῦ ἴδιου ζωγράφου, γιὰ τὴ σημασία τοῦ τίτλου καὶ στὴ ζωγραφική –, τότε προσέχεις καλύτερα καὶ βλέπεις μιὰ λεπτομέρεια ποὺ διαφορετικὰ δὲν θὰ τὴν πρόσεχες ἴσως καθόλου ἢ δὲν θὰ τῆς ἔδινες τὴ δέουσα σημασία: τὰ πόδια ἑνὸς ἀνθρώπου ποὺ πνίγεται στὴ θάλασσα. Ὁ τίτλος ὑποδεικνύει, ἐπιπλέον, καὶ τὴν κατεύθυνση πρὸς τὴν ὁποία πρέπει νὰ ἀναζητηθεῖ ἡ ἑρμηνεία τοῦ ἔργου. Ἀναφέρομαι προφανῶς στὸν πίνακα Ἡ πτώση τοῦ Ἰκάρου.
Ὁ πίνακας, ὁ μόνος τοῦ μεγάλου Φλαμανδοῦ μὲ μυθολογικὸ θέμα, ἀντλεῖ τὴ θεματικὴ ὕλη του, μᾶς λένε οἱ μελετητές, ἀπὸ τὶς  Μεταμορφώσεις τοῦ Ὀβιδίου [VIII, 183-235], ὅπου καὶ ὁ ψαρὰς ποὺ ψαρεύει μὲ καλάμι καὶ ὁ βοσκὸς (pastor) καὶ ὁ ζευγὰς (arator) [στ. 217-218]. Ὁ Μπρέγκελ γνωρίζει ὅσο κανεὶς ἄλλος νὰ ζωγραφίζει τὴ φρίκη καὶ ἄν, ἐπὶ παραδείγματι, στὸν Θρίαμβο τοῦ θανάτου βλέπουμε, στὴν πιὸ ἀποκρουστικὴ ἐκδοχή του, τὸ ἀδυσώπητο πρόσωπο τοῦ θανάτου, στὴν Πτώση τοῦ Ἰκάρου βλέπουμε τὸ ἀδυσώπητο πρόσωπο τῆς ζωῆς, τῆς ζωῆς ποὺ προχωράει ἀδιάφορη γιὰ τὸ κακὸ ποὺ συντελεῖται γύρω της, γιὰ τὸν πόνο καὶ τὸν θάνατο τοῦ ἄλλου. «Κανένα ἀλέτρι δὲν σταματάει γιὰ τὸν θάνατο ἑνὸς ἀνθρώπου», λέει μιὰ φλαμανδικὴ παροιμία, τὴν ὁποία οἱ ἑρμηνευτὲς συνδέουν μὲ τὸν ἐν λόγῳ πίνακα. [ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ: Σταῦρος Ζουμπουλάκης: Ἀδυσώπητη ζωή. «Τὸ Μυρολόγι τῆς φώκιας» (2001)].

Post popolari in questo blog

Η παραβολή της τελικής κρίσης

Μάσιμο Ρεκαλκάτι: «Η νύχτα της Γεθσημανής»